Työllisyyspalveluiden yhteystiedot muuttuvat, 1.1.2025 alkaen löydät palvelut oman kuntasi kautta
Vuoden 2025 alusta lähtien työvoimapalvelut siirtyvät kuntien tehtäväksi ja valtion työ- ja elinkeinotoimistot eli TE-toimistot lakkautetaan. Työllisyysalueet ovat uusia työvoimaviranomaisia. Kunnille siirtyy pääosa TE-toimiston vastuulla olevista henkilöasiakas- ja yrityspalveluista. Työvoimapalveluista tulee osa jokaisen kunnan peruspalveluja. Asiakkaat ohjataan asioimaan oman kunnan kautta 1.1.2025 alkaen.
Turun työllisyysalue muodostuu 23 Varsinais-Suomalaisesta kunnasta ja sen vastuukuntana toimii Turku. Lähipalveluita tarjoaa yhdeksän kuntaa: Kaarina, Laitila, Lieto, Loimaa, Paimio, Raisio, Parainen, Uusikaupunki sekä Turku. Osa kunnista palvelee myös alueensa muita kuntia.
–
Työllisyyspalvelut Auran kunta
Auran kunnan työllisyyspalvelut järjestää Loimaan kaupunki.
Yhteystiedot ja lisätietoa asioinnista löydät Loimaan kaupungin verkkosivuilta: https://www.loimaa.fi/tyonhakijoille/tervetuloa-tyollisyyspalvelujen-asiakkaaksi-loimaan-lahipalvelupisteisiin/
Tiedot Turun työllisyysalueen keskitetystä puhelinpalvelusta sekä linkit Turun työllisyysalueen työllisyyspalveluja tuottavien kuntien verkkosivuille on koottu yhdelle sivulle: Turun työllisyysalueen yhteystiedot | Turku.fi
–
Työmarkkinatori on jatkossakin sähköinen palvelukanava
Kun tiedät joutuvasi työttömäksi, ilmoittaudu työnhakijaksi viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänäsi. Sen jälkeen voit hakea työttömyysetuutta Kelasta tai työttömyyskassastasi.
Helpoin tapa ilmoittautua työnhakijaksi on Työmarkkinatorin Asiointi-palvelu: https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/asiointi
–
Työmarkkinatorin Asiointi-palvelussa voit lisäksi:
· Seurata työnhakusi tilannetta
· Sopia työllistymissuunnitelmasta ja ilmoittaa sen toteutumisesta
· Ilmoittaa työnhakusi muutoksista
· Hakeutua työvoimakoulutuksiin ja
· Hakea starttirahaa.
–
Oletko jo asiakas?
Mitä muutos tarkoittaa henkilöasiakkaalle?
· Asiakkuutesi siirtyminen kotikunnallesi tai työllisyyspalveluja tuottavalle lähikunnalle ei edellytä sinulta itseltäsi mitään toimenpiteitä. Asiakastietosi siirtyvät automaattisesti.
· Sinun ei tarvitse käynnistää työnhakuasi uudelleen asiakkuuden siirron vuoksi.
· Siirto kotikunnan tai työllisyyspalveluja tuottavan lähikunnan asiakkaaksi ei vaikuta työttömyysetuuteesi.
· Siirto ei vaikuta tehtäviin tai palveluihin, joista kanssasi on jo sovittu.
· Muistathan pitää yhteystietosi ajan tasalla.
· Saat lisätietoja oman kuntasi verkkosivuilta.
· Työmarkkinatori säilyy jatkossakin keskeisenä verkkopalveluna, jonka kautta ilmoittaudutaan työnhakijaksi ja hoidetaan työnhakuun liittyviä asioita.
–
Mitä muutos tarkoittaa työnantaja-asiakkaalle?
· Työnantaja-asiakkaiden asiakkuus ei automaattisesti siirry uusille työvoimaviranomaisille.
· Työmarkkinatori säilyy jatkossakin keskeisenä verkkopalveluna, jonka kautta haetaan työntekijöitä ja jonne voi jättää työpaikkailmoituksen.
· Ohjeet asiointiin työvoimapalveluissa 1.1.2025 alkaen saat työllisyysalueiden kunnilta.
· Työnantaja voi jättää sähköisen yhteydenottopyynnön Yrityksen ja työnantajan Asiointi -palvelun kautta vasta sen jälkeen, kun asiakastietoihin on päivitetty uusi vastuuvirkailija vuonna 2025.
· Ennen sähköisen yhteydenottopyynnön mahdollisuutta, työnantajan tulee olla yhteydessä oman alueensa työvoimaviranomaiseen puhelimitse, sähköpostilla tai henkilökohtaisesti asioimalla.
–
Lisätietoja
Tietoa Turun työllisyysalueesta: https://beta.turku.fi/tyonhakijoille-ja-tyontekijoille/turun-tyollisyysalue
Turun työllisyysalueen aluesivut: https://tyomarkkinatori.fi/aluesivu/turun-tyollisyysalue/etusivu