Työllisyyspalveluiden yhteystiedot muuttuvat, 1.1.2025 alkaen löydät palvelut oman kuntasi kautta

Vuoden 2025 alusta lähtien työvoimapalvelut siirtyvät kuntien tehtäväksi ja valtion työ- ja elinkeinotoimistot eli TE-toimistot lakkautetaan. Työllisyysalueet ovat uusia työvoimaviranomaisia. Kunnille siirtyy pääosa TE-toimiston vastuulla olevista henkilöasiakas- ja yrityspalveluista. Työvoimapalveluista tulee osa jokaisen kunnan peruspalveluja. Asiakkaat ohjataan asioimaan oman kunnan kautta 1.1.2025 alkaen.

Turun työllisyysalue muodostuu 23 Varsinais-Suomalaisesta kunnasta ja sen vastuukuntana toimii Turku. Lähipalveluita tarjoaa yhdeksän kuntaa: Kaarina, Laitila, Lieto, Loimaa, Paimio, Raisio, Parainen, Uusikaupunki sekä Turku. Osa kunnista palvelee myös alueensa muita kuntia.

Työllisyyspalvelut Auran kunta

Auran kunnan työllisyyspalvelut järjestää Loimaan kaupunki.

Yhteystiedot ja lisätietoa asioinnista löydät Loimaan kaupungin verkkosivuilta: https://www.loimaa.fi/tyonhakijoille/tervetuloa-tyollisyyspalvelujen-asiakkaaksi-loimaan-lahipalvelupisteisiin/

Tiedot Turun työllisyysalueen keskitetystä puhelinpalvelusta sekä linkit Turun työllisyysalueen työllisyyspalveluja tuottavien kuntien verkkosivuille on koottu yhdelle sivulle: Turun työllisyysalueen yhteystiedot | Turku.fi

Työmarkkinatori on jatkossakin sähköinen palvelukanava

Kun tiedät joutuvasi työttömäksi, ilmoittaudu työnhakijaksi viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänäsi. Sen jälkeen voit hakea työttömyysetuutta Kelasta tai työttömyyskassastasi.

Helpoin tapa ilmoittautua työnhakijaksi on Työmarkkinatorin Asiointi-palvelu: https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/asiointi

Työmarkkinatorin Asiointi-palvelussa voit lisäksi:

· Seurata työnhakusi tilannetta

· Sopia työllistymissuunnitelmasta ja ilmoittaa sen toteutumisesta

· Ilmoittaa työnhakusi muutoksista

· Hakeutua työvoimakoulutuksiin ja

· Hakea starttirahaa.

Oletko jo asiakas?

Mitä muutos tarkoittaa henkilöasiakkaalle?

· Asiakkuutesi siirtyminen kotikunnallesi tai työllisyyspalveluja tuottavalle lähikunnalle ei edellytä sinulta itseltäsi mitään toimenpiteitä. Asiakastietosi siirtyvät automaattisesti.

· Sinun ei tarvitse käynnistää työnhakuasi uudelleen asiakkuuden siirron vuoksi.

· Siirto kotikunnan tai työllisyyspalveluja tuottavan lähikunnan asiakkaaksi ei vaikuta työttömyysetuuteesi.

· Siirto ei vaikuta tehtäviin tai palveluihin, joista kanssasi on jo sovittu.

· Muistathan pitää yhteystietosi ajan tasalla.

· Saat lisätietoja oman kuntasi verkkosivuilta.

· Työmarkkinatori säilyy jatkossakin keskeisenä verkkopalveluna, jonka kautta ilmoittaudutaan työnhakijaksi ja hoidetaan työnhakuun liittyviä asioita.

Mitä muutos tarkoittaa työnantaja-asiakkaalle?

· Työnantaja-asiakkaiden asiakkuus ei automaattisesti siirry uusille työvoimaviranomaisille.

· Työmarkkinatori säilyy jatkossakin keskeisenä verkkopalveluna, jonka kautta haetaan työntekijöitä ja jonne voi jättää työpaikkailmoituksen.

· Ohjeet asiointiin työvoimapalveluissa 1.1.2025 alkaen saat työllisyysalueiden kunnilta.

· Työnantaja voi jättää sähköisen yhteydenottopyynnön Yrityksen ja työnantajan Asiointi -palvelun kautta vasta sen jälkeen, kun asiakastietoihin on päivitetty uusi vastuuvirkailija vuonna 2025.

· Ennen sähköisen yhteydenottopyynnön mahdollisuutta, työnantajan tulee olla yhteydessä oman alueensa työvoimaviranomaiseen puhelimitse, sähköpostilla tai henkilökohtaisesti asioimalla.

Lisätietoja

Tietoa Turun työllisyysalueesta: https://beta.turku.fi/tyonhakijoille-ja-tyontekijoille/turun-tyollisyysalue

Turun työllisyysalueen aluesivut: https://tyomarkkinatori.fi/aluesivu/turun-tyollisyysalue/etusivu